Zasady GRASP - General Responsibility Assignment Software Patterns
Odpowiedzialności obiektów w aplikacji.
GRASP to zbiór
9 zasad określających, jaką
odpowiedzialność powinno się przypisywać określonym obiektom i klasom w systemie. Każda zasada wyjaśnia inny problem dotyczący ustalania odpowiedzialności obiektu.
Struktura GRASP:
- Creator – kiedy obiekt powinien tworzyć inny obiekt?
- Information Expert - jak ustalać zakres odpowiedzialności obiektu?
- Controller – jak część systemu odpowiedzialna za logikę biznesową programu powinna komunikować się z interfejsem użytkownika?
- Low Coupling – jak ograniczyć zakres zmian w systemie w momencie zmiany fragmentu systemu?
- High Cohesion – jak ograniczać zakres odpowiedzialności obiektu?
- Polymorphism – co zrobić, gdy odpowiedzialność różni się w zależności od typu?
- Pure Fabrication – komu delegować zadania, gdy nie można zidentyfikować do kogo należy podany zbiór operacji?
- Indirection – jak zorganizować komunikację między obiektami, aby mocno ich nie wiązać?
- Protected Variations – jak przypisywać odpowiedzialność, aby zmiana w jednej części systemu nie powodowała niestabilności innych elementów?
Komentarze facebook (polub nasz profil na FB aby je zobaczyć):