Metodyka XP - eXtreme programming - Programowanie ekstremalne
Programowanie w parach.
Programowanie ekstremalne (XP) to metodologia tworzenia oprogramowania, która kładzie nacisk na
zmieniające się wymagania klienta. Stosuje się ja zazwyczaj
w małych i średnich projektach, w których nie wiadomo dokładnie, co i jak ma być zrobione.
Podział XP na 3 zasadnicze elementy:
- część programowania,
- część pracy grupowej,
- część pracy z klientem.
Podstawowe praktyki wchodzące w skład metodyki XP:
- planowanie - wdrażanie kolejnych wydań programu,
- małe wydania - częste łączenie małych ilości kodu,
- metafora systemu - każdy zespół programistyczny musi kontaktować sie z klientem,
- prosty projekt - nie planujemy rozwiązań na wyrost, ponieważ nie wiadomo czy zostaną wdrożone,
- ciągłe testowanie - programista przed napisaniem metody musi stworzyć kod, który ją będzie testował,
- refactoring (przerabianie) - poprawianie działającej, przetestowanej już metody tak, aby uzyskać większą wydajność lub bardziej przejrzysty kod,
- programowanie w parach - poprawia jakość i szybkość tworzenia kodu,
- standard kodowania - XP narzuca na wszystkich programistów wspólny standard kodowania i dokumentowania,
- wspólna odpowiedzialność - wszyscy są odpowiedzialni tak samo, poprawki może nanieść dowolna osoba z zespołu,
- ciągłe łączenie - integracja programu tak często jak to tylko możliwe,
- 40-godzinny tydzień pracy - stała wydajności stałe obciążenie programistów, należy ustalić granicę obciążenia grupy programistów. Należy zmienić filozofie "Nie mam dość czasu" na filozofię "Mamy zbyt wiele do zrobienia",
- ciągły kontakt z klientem - klient powinien być dostępny do konsultacji w bardzo krótkim czasie.
Schemat czynności podczas pracy w XP (Rys. 2.22):
Komentarze facebook (polub nasz profil na FB aby je zobaczyć):