Podstawowe informacje o JavaScript

JavaScript - podstawy języka.

  • kod JavaScript umieszczamy w tagach:
    <script type="text/javascript">
        //kod
    </script>
    
  • skrypt może zostać umieszczony w elemencie <body> lub <head>,
  • skrypt może zostać wczytany z pliku:
    <script type="text/javascript" src="skrypt.js"></script>
    
  • komentarz pojedynczej linii:
    //zakomentowana linia
    
  • komentarz wieloliniowy:
    /* zakomentowana linia1
       zakomentowana linia2 */
    
  • deklaracje zmiennych (dynamicznych) przy pomocy słowa kluczowego var:
    var zmienna = 1;
    zmienna = "Napis";
    
  • deklaracje tablic:
    var tablica = new Array();
    tablica[0] = "napis1";
    tablica[1] = "napis2";
    tablica[2] = "napis3";
    var tablica = new Array("napis1","napis2","napis3");
    var tablica = ["napis1","napis2","napis3"];
    
  • deklaracje typów zmiennych przy pomocy słowa kluczowego new:
    var nazwa = new String;
    var numer = new Number;
    var bool =  new Boolean;
    var tab =   new Array;
    var ob =    new Object;
    
  • deklaracje obiektów:
    var auto = {marka:"Mercedes", model:"C Klasa", pojemnosc:1998};
    
  • dostęp do właściwości i metod po znaku kropki:
    auto.marka = "Audi;"
    
  • deklaracja funkcji:
    function nazwaFunkcji(arg1,arg2)
    {
        //ciało funkcji
    }
    
  • dostępne operatory arytmetyczne:
    • +,
    • -,
    • *,
    • /,
    • %,
    • ++,
    • --.
  • dostępne operatory przypisania:
    • =,
    • +=,
    • -=,
    • *=,
    • /=,
    • %=.
  • dostępne operatory porównania:
    • ==,
    • ===,
    • !=,
    • !==,
    • >,
    • <,
    • >=,
    • <=.
  • dostępne operatory logiczne:
    • &&,
    • ||,
    • !.
  • dostępne instrukcje warunkowe:
    • if-else:
      if (warunek)
      {
          //kod wykonany gdy true
      }
      else
      {
          //kod wykonany gdy false
      }
      
    • switch:
      switch (zmienna)
      {
              case 0:
                  x="Gdy zmienna = 0";
                  break;
              case 1:
                  x="Gdy zmienna = 1";
                  break;
              default:
                  x="Gdy zmienna różna od 0 i 1";
      }
      
  • pętle:
    • for:
      for (var i=0; i < zmienna.length; i++)
      {
          document.write(zmienna[i] + "<br>");
      }
      
    • while:
      while (zmienna.length<5)
      {
          document.write(zmienna[i] + "<br>");
      }
      
    • do while:
      do
      {
          document.write(zmienna[i] + "<br>");
      }
      while (zmienna.length<5)
      
    • for in:
      var auta = { marka: "Audi", model: "A3", pojemosc: 2500 };
      
      for (x in auta) {
          txt = txt + auta[x];
      }
      
  • obsługa błędów:
    try
    {
        // jakiś kod
    }
    catch(err)
    {
        // przechwytywanie błedów
    }
    
  • nie ma klas w JS, język bazuje na prototypach a nie na klasach,
  • wszystkie liczby są zapisywane jako 64-bit,
  • zmienne tekstowe string posiadają właściwość lenght.
Komentarze facebook (polub nasz profil na FB aby je zobaczyć):