Wyjątki w języku C#
Wyjątki - obiekty informujące o nietypowych sytuacjach.
Wyjątki to obiekty informujące o wystąpieniu pewnej wyjątkowej sytuacji (np. przekroczenia indeksu tablicy). Wyjątek może oznaczać
błąd lub
nieoczekiwane zachowanie, występujące w trakcie wykonywania pewnej części programu. Wyjątki są obiektami, które dziedziczą z klasy wyjątku
System.Exception. W
.NET Framework mechanizm obsługi błędów realizowany jest za pomocą bloku
try - catch. W przypadku wystąpienia wyjątku w czasie wykonywania kodu z bloku
try wykonywanie funkcji z tego bloku zostaje przerwane i następuje skok do bloku
catch. Jako argument w bloku catch podajemy typ przechwytywanego wyjątku. Możliwe jest umieszczenie wielu bloków
catch w kolejności od najbardziej szczegółowych do tych najbardziej ogólnych. Taka kolejność pozwala na najlepsze dopasowanie typu wyjątku, ponieważ zostaje wyrzucony pierwszy najlepiej pasujący wyjątek.
Blok
finally jest to blok zawierający kod wykonywane zawsze na końcu bez względu czy wyjątek zostanie wyrzucony czy nie. Należy tutaj zamieszczać instrukcje wspólne dla bloku
try i
catch jak np. zamknięcie połączenia z bazą danych. Ponadto blok
finally jest wykonywany nawet w przypadku użycia instrukcji skoku (
return, break, continue itp.). Nie można również wykonać skok na zewnątrz bloku
finally - kod, który się tam znajduje musi zostać wykonany za każdym razem.
Konstrukcja obsługi wyjątków:
try
{
JakiśKod();
}
catch(Exception e)
{
//kod wykonywany po wystąpieniu wyjątku
}
finally
{
//kod wykonywany na końcu
}
Komentarze facebook (polub nasz profil na FB aby je zobaczyć):