Instrukcja switch w językach C#, C, C++
Składnia i zastosowania instrukcji switch.
Instrukcja
switch pozwala na sprawdzenie wielu warunków w zależności od wartości zmiennej.
Składnia instrukcji switch:
switch (wyrażenie_sterujące)
{
case wartość_sekcji_1:
instrukcje_1;
break;
case wartość_sekcji_2:
instrukcje_2;
break;
...
default:
instrukcja_domyslna;
}
gdzie:
- wyrażenie_sterujące - (wymagane pole),
- wartość_sekcji_1, wartość_sekcji_2 - wartość zwracana przez wyrażenie sterujące,
- instrukcje_1, instrukcje_2 - instrukcje przypisane do sekcji - (opcjonalne),
- default - sekcja jest wykonywana w przypadku braku pasujących sekcji - (opcjonalne).
Kod przykładowej instrukcji switch:
int Liczba = 20;
switch (Liczba)
{
case 10:
Console.WriteLine("Liczba = 10");
break;
case 20:
Console.WriteLine("Po wykonaniu przejdzie do case 30");
goto case 30;
case 30:
Console.WriteLine("Było 20 jest 30");
break;
default:
Console.WriteLine("Wartość domyślna");
break;
}
Słowo kluczowe
break informuje o zakończeniu instrukcji. W przypadku, gdy po danej instrukcji chcemy wykonać jeszcze jedną instrukcje stosujemy instrukcje
goto case (case 20 w powyższym kodzie).
W przypadku, gdy żaden z bloków
case nie pasuje możemy użyć bloku
default, jest to opcjonalny blok.
W przypadku braku bloku default i nie znalezieniu pasującego bloku case instrukcja
switch zakończy się bez wykonywania instrukcji.
Zasady stosowania instrukcji switch:
- działa na typach: int, uint, sbyte, byte, short, ushort, long, ulong, char, string i enum. Typy takie jak double i float nie są obsługiwane,
- nie mogą występować dwa takie same przypadki case,
- wartość zadeklarowana w case musi być stała,
- nie można określić tego samego bloku kodu dla różnych wartości jak w przypadku instrukcji if (przykład: case "jeden", "cztery":).
Konstrukcje
switch możemy stworzyć przy pomocy
snippetu: switch. Wpisujemy słowo
switch a następnie klikamy dwukrotnie klawisz
tab.
Komentarze facebook (polub nasz profil na FB aby je zobaczyć):